ترافیک سنگین در میدان شهدا و بزرگراه‌های مشهد |فوت سرنشین پژو به دلیل واژگونی خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد «پاک» است (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقراری سیستم گردشی غرفه‌داری در شب‌بازارهای مشهد | موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ مدیریت شهری مشهد، مهیای برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) پایان پرونده پلاک ۱۷۶ | پس از ۳ دهه، یکی از فرسایشی‌ترین پروژه‌های شهر مشهد رو به پایان است برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد در اردیبهشت ماه تدوین می‌شود | برنامه ریزی برای جابه‌جایی ۴۱ میلیون مسافر در سال تعیین تکیلف ۲۴۰ پرونده ارسالی در کمیسیون ماده ۵ توسط شهرداری مشهد طی سال گذشته قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ اعمال‌قانون ۱۰۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی تمام ظرفیت‌های شهری مشهد برای برگزاری جشن بزرگ دهه کرامت سینما «دیاموند»؛ الماس سینمایی کشور بازدید سرزده شهرآرا از مراکز تجاری قدیمی مشهد که خطر حریق و حادثه در کمین آنهاست هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آمار، ستون فقرات برنامه‌ریزی‌های شهر

  • کد خبر: ۱۳۰۸۰۲
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
آمار، ستون فقرات برنامه‌ریزی‌های شهر
آمارشناسان معتقدند که آمار علمی درباره جمع‌آوری، تنظیم و تحلیل اطلاعات سخن می‌گوید و داده‌ها از ارزشمندترین دارایی‌های هر سیستم شناخته می‌شود.

در عصر حاضر که بسیاری آن را «عصر داده» نام‌گذاری کرده‌اند، هر تصمیمی در ابعاد گوناگون بدون پشتوانه داده‌ای، محکوم به شکست است. آمارشناسان معتقدند که آمار علمی درباره جمع‌آوری، تنظیم و تحلیل اطلاعات سخن می‌گوید و داده‌ها از ارزشمندترین دارایی‌های هر سیستم شناخته می‌شود.

امروزه یکی از پیش‌نیاز‌های لازم برای حکمرانی خوب، وجود نظام آماری دقیق، شفاف و به‌روز است؛ بنابر‌این برخورداری از آمار‌های متقن در همه امور، اعم از سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، تعیین اهداف و خط‌مشی‌ها، تا آنجا مهم است که بسیاری از کارشناسان، اطلاعات آماری را زیربنای همه برنامه‌ریزی‌ها به شمار می‌آورند.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر این موضوع، در دیدار با اعضای ستاد سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ می‌فرمایند: «آمار برای برنامه‌ریزی‌های کشور، یک امر حیاتی است؛ یعنی اگر آمار نباشد، برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نیست؛ آمار ستون فقرات برنامه‌ریزی است.» ازطرف دیگر، یکی از شاخص‌های مهم در موضوع توسعه‌یافتگی در عصر حاضر، حجم و کیفیت آمار و اطلاعات تولید‌شده کشورهاست که میزان آن با سطح توسعه‌یافتگی ارتباط تنگانگی پیدا کرده است.

بر همین اساس، از مصادیق چشم‌انداز‌های تعریف‌شده برای شهرداری مشهد، قطب ملی صنایع خلاق، نوآور، دانش‌بنیان و مولد است که یکی از ملزومات رسیدن به آن، داشتن آمار‌های دقیق و داده‌کاوی‌های مبتنی‌بر اطلاعات دقیق بهنگام است. شهرداری مشهد، به‌عنوان یک ابر‌سازمان خدماتی در شهر، باید یک نظام آماری و حکمرانی داده‌ای دقیق از حیث فرایندی و ساختاری داشته باشد تا بتواند مأموریت‌های محول‌شده را به نتایج مطلوب تبدیل کند.

هم‌اکنون شهرداری مشهد، متولی تهیه و انتشار آمار‌نامه شهر مشهد، با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شهر، مشغول تهیه آمار‌نامه سال‌۱۴۰۰ شهر است و امید است با همکاری و فراهم‌آوردن بستر‌های لازم برای اولین‌بار بتوانیم آمار‌نامه برخط شهر مقدس مشهد را بر بستر سامانه rasad.mashhad.ir ایجاد کنیم و در‌اختیار مدیران دستگاه‌های اجرایی، استادان، پژوهشگران، محققان، دانشجویان و‌... قرار دهیم.

همچنین به‌زودی با بهره‌برداری و افتتاح رصدخانه شهری مشهد، مرکزی برای مدیریت و رصد داده‌های شهری مشهد فعال خواهد شد و به‌عنوان پل ارتباطی بین زمان حال و آینده، نقش پر‌رنگی در به‌تصویر کشیدن آینده شهر، از نگاه آمار و آینده‌پژوهی و تحلیل‌های آینده‌نگرانه مبتنی‌بر داده‌های شهری ایفا خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->